Hans Teeuwen en Theo Maassen veroverden begin jaren negentig in een mum van tijd alle Nederlandse podia met cabaret, waarbij ze er met gestrekt been in gingen en met snoeiharde grappen niets of niemand ontzagen. Dertig jaar later doen de drie Brabo’s van Jeroens Clan iets soortgelijks, maar dan in een spiksplinternieuw jasje. ‘Korte metten’ is messcherp, muzikaal zapcabaret van de bovenste plank. Hoofdmoot vormen liedjes met een scherpe blik op onze maatschappij, sinistere grappen en male chauvinistic vuilspuiterij. Maar wel met een eigentijdse portie kwetsbaarheid. Want al hebben ze een grote bek, ook Bram Kroon, Matthias Tuns en Jip de Poorter hebben hun broodnodige gevoeligheden en zijn weleens onzeker. Gelukkig maar. Lachen is dus ronduit toegestaan.
Hun succesvolle eerste programma ‘Tere zieltjes’ zat vol snelle scènes, grove nummers en spijkerharde grappen. In hun tweede, nog beter ontvangen programma, doet het trio er nog een schepje bovenop is alles nóg directer, rauwer en meedogenlozer. En zo maakt Jeroens Clan maakt op keiharde wijze gehakt van alles en korte metten met zichzelf, elkaar en pedojagers in het bos. Huilen doen ze thuis wel. Energiek, ironisch en kneitergrappig. So fasten your seatbelts.
Theaterkrant over ‘Korte metten’:
“Een vrijbuitende, vrolijk-sarrende en zuigend-humoristische cabaretgroep.”
Theaterkrant over ‘Tere zieltjes’:
“Het drietal geeft een dramaturgisch interessante, vernieuwende draai aan dat mensonterende cabaret, zoals dat van Hans Teeuwen en Theo Maassen.”
Het Parool over ‘Tere zieltjes’:
“Onder het masculiene gebral blijkt veel onzekerheid te schuilen, wat uiteindelijk resulteert in een mooi demasqué.”
Jeroens Clan is een cabaretgroep bestaande uit Bram Kroon (1991), Matthias Tuns (1992) en Jip de Poorter (1992). In 2018 stonden ze in de finale van het Leids Cabaret Festival. De jury prees de mannen van de Clan om hun vermogen om ongelooflijk slim de zaal te bespelen met hun snelle scènes en liedjes. NRC sprak van “een strak gemonteerd programma met een inhoudelijk interessant uitgangspunt” en Theaterkrant prees de heren “met een energieke voorstelling die de zaal flink aan het lachen wist te krijgen.”
In hun snel geschakelde voorstellingen wisselt Jeroens Clan snelle sketches en liedjes met elkaar af. Naast maatschappijkritische waarnemingen en absurde uitspattingen is er ruimte voor persoonlijke kwetsbaarheden. De rode draad wordt gevormd door de onderlinge verhoudingen tussen het drietal dat elkaar al sinds de brugklas van de middelbare school kent. “Na de maatschappelijke rauwheid en schaamteloosheid keren Tuns, Kroon en De Poorter razendsnel terug naar hun particuliere obsessies en hun mooi gespeelde mannelijke fragiliteit” (Theaterkrant).
In 2021 ging Jeroens Clan in première met de debuutvoorstelling ‘Tere zieltjes’ in regie van Pieter Bouwman, waarna een succesvolle tour van meer dan honderd voorstellingen in Nederland en België volgde. Theaterkrant noemde de show “een dramaturgisch interessante, vernieuwende draai aan dat mensonterende cabaret, zoals dat van Hans Teeuwen en Theo Maassen”, Het Parool sprak van “het grove cabaret van de jaren negentig in een nieuw jasje” en het Leidsch Dagblad roemde de “bijzondere combinatie van grofgebektheid en onzekerheid waarmee ze een eigen geluid toevoegen aan het cabaretlandschap.”
In 2023 volgde de première van de tweede avondvullende voorstelling ‘Korte metten’ geregisseerd door Pieter en Martijn Bouwman, die door pers en publiek uitstekend werd gewaardeerd. Jacques d’Ancona noemde ‘Korte metten’ in Het Dagblad van het Noorden “een gedurfde show vol heisa, herrie en energie” vol “verraderlijke variaties” die “opmerkelijk veel liedjes en sterke persoonlijke elementen huisvest.” I Love Theater schreef dat de mannen “op een harde en ironische manier de huidige tijd op de hak nemen”. Theaterkrant stelde dat “de sleutel voor deze cabaretvorm beslist niet is dat het drietal grofgebekt is, zoals recensies keer op keer beweren, maar dat Tuns, Kroon en De Poorter op intelligente manier spelen met ironie.”