Jeroens Clan is een cabaretgroep bestaande uit Bram Kroon (1991), Matthias Tuns (1992) en Jip de Poorter (1992). In 2018 stonden ze in de finale van het Leids Cabaret Festival. De jury prees de mannen van de Clan om hun vermogen om ongelooflijk slim de zaal te bespelen met hun snelle scènes en liedjes. NRC sprak van “een strak gemonteerd programma met een inhoudelijk interessant uitgangspunt” en Theaterkrant prees de heren “met een energieke voorstelling die de zaal flink aan het lachen wist te krijgen.”
In hun snel geschakelde voorstellingen wisselt Jeroens Clan snelle sketches en liedjes met elkaar af. Naast maatschappijkritische waarnemingen en absurde uitspattingen is er ruimte voor persoonlijke kwetsbaarheden. De rode draad wordt gevormd door de onderlinge verhoudingen tussen het drietal dat elkaar al sinds de brugklas van de middelbare school kent. “Na de maatschappelijke rauwheid en schaamteloosheid keren Tuns, Kroon en De Poorter razendsnel terug naar hun particuliere obsessies en hun mooi gespeelde mannelijke fragiliteit” (Theaterkrant).
In 2021 ging Jeroens Clan in première met de debuutvoorstelling ‘Tere zieltjes’ in regie van Pieter Bouwman, waarna een succesvolle tour van meer dan honderd voorstellingen in Nederland en België volgde. Theaterkrant noemde de show “een dramaturgisch interessante, vernieuwende draai aan dat mensonterende cabaret, zoals dat van Hans Teeuwen en Theo Maassen”, Het Parool sprak van “het grove cabaret van de jaren negentig in een nieuw jasje” en het Leidsch Dagblad roemde de “bijzondere combinatie van grofgebektheid en onzekerheid waarmee ze een eigen geluid toevoegen aan het cabaretlandschap.”
In 2023 volgde de première van de tweede avondvullende voorstelling ‘Korte metten’ geregisseerd door Pieter en Martijn Bouwman, die door pers en publiek uitstekend werd gewaardeerd. Jacques d’Ancona noemde ‘Korte metten’ in Het Dagblad van het Noorden “een gedurfde show vol heisa, herrie en energie” vol “verraderlijke variaties” die “opmerkelijk veel liedjes en sterke persoonlijke elementen huisvest.” I Love Theater schreef dat de mannen “op een harde en ironische manier de huidige tijd op de hak nemen”. Theaterkrant stelde dat “de sleutel voor deze cabaretvorm beslist niet is dat het drietal grofgebekt is, zoals recensies keer op keer beweren, maar dat Tuns, Kroon en De Poorter op intelligente manier spelen met ironie.”